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Working Paper & Studies

A macroeconomic perspective with a case study for Germany: The scope for progressive tax reform in the OECD countries

The trend of increasing inequality in the distribution of income and wealth in most developed countries has led to calls for corrective tax increases for the rich and wealthy. Such calls are often confronted with the claim that higher taxes on top personal incomes, corporate income and wealth are detrimental to growth and employment and/or will foster tax avoidance. This paper argues that even the dominating theoretical framework leaves substantial leeway for redistributive taxation. Furthermore, from a Keynesian macroeconomic perspective redistribution may even be systematically conducive to growth and employment. At the same time a change towards such a policy of redistribution may for some economies, particularly the German one, well be the prerequisite for compliance with the European Fiscal Compact if an increase of the macroeconomic imbalances that have come to be seen as a root cause of the global financial and economic crisis 2008/2009 and also the Euro crisis by many observers is to be avoided. Therefore, besides attempts at international tax coordination and harmonisation, national tax policies should actively use their room of manoeuvre for progressive taxation to correct the disparities in the income distribution and at the same time to increase the fiscal space.

Der trendmäßige Anstieg der Einkommens- und Vermögensungleichheit in den moisten Industrieländern hat zu Forderungen nach höheren Steuern für hohe Einkommen und Vermögen geführt. Solche Forderungen sehen sich jedoch häufig der Behauptung ausgesetzt, dass entsprechende Steuererhöhungen wachstums- und beschäftigungsfeindlich seien oder zu Steuervermeidungsaktivitäten führten. Das vorliegende Papier hebt demgegenüber hervor, dass es selbst im dominierenden theoretischen Mainstreamrahmen erhebliche Spielräume für steuerpolitische Umverteilung gibt. Zudem kann Umverteilung aus einer keynesianischen makroökonomischen Perspektive sogar systematisch positive Wachstums- und Beschäftigungseffekte haben. Für einige Volkswirtschaften - insbesondere die deutsche - könnte ein Politikwechsel in Richtung Umverteilung sogar die Voraussetzung für die Einhaltung der Schuldenbremse und des Fiskalpaktes sein, wenn eine Zunahme der internationalen Leistungsbilanzungleichgewichte vermieden werden soll. Aus diesen Gründen sollten die Nationalstaaten neben Versuchen der internationalen Steuerkoordinierung aktiv die nationalen Spielräume für eine progressivere Besteuerung nutzen.

Quelle

Godar, Sarah; Paetz, Christoph; Truger, Achim: The scope for progressive tax reform in the OECD countries
IMK Working Paper, Düsseldorf, 33 Seiten

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